top of page

5 Tips Elak Penipuan Jual Beli Emas


Semak kredibiliti penjual


Sebelum anda ingin membeli emas, anda perlu menyemak profile penjual seperti akaun media sosial mereka sama ada aktif ataupun tidak. Sekiranya anda was-was, jangan berurusan dengan penjual tersebut. Anda perlu berhati-hati sebelum membuat pembelian agar tidak terjebak ke dalam dunia scammer emas. 


Berurus niaga dengan cara COD sahaja


“Dah bayar, tapi bila sampai bukan emas?” Anda jangan sampai terkena. Kebiasaannya, penjual emas akan menggunakan kaedah COD (cash of delivery) agar dapat memastikan emas anda sampai baik kepada pembeli anda. Jangan mudah percaya dengan penjual yang membuat penghantaran secara pos kerana ia boleh berkemungkinan adalah penipu atau scammer.  



Berjumpa di tempat awam


Membuat temujanji di kawasan yang terbuka seperti di kawasan bank kerana kebiasaannya di kawasan tersebut mempunyai CCTV yang dapat mengawal keselamatan diri anda. Selain itu, stesen minyak juga merupakan tempat yang terbaik untuk berjumpa  kerana di kawasan tersebut mempunyai ramai orang. Awas! jangan sesekali membuat temujanji di tempat yang tidak ramai orang ataupun tersorok kerana penjual yang menipu lebih mudah untuk membuat perkara yang tidak diingini seperti merompak.


Mengenal pasti keadaan emas


Membuat temujanji di kawasan yang terbuka seperti di kawasan bank kerana kebiasaannya di kawasan tersebut ia mempunyai CCTV yang dapat mengawal keselamatan diri anda. Selain itu, stesen minyak juga merupakan tempat yang terbaik untuk berjumpa  kerana di kawasan tersebut mempunyai ramai orang. Awas! jangan sesekali buat temujanji di tempat yang tidak ramai orang ataupun tersorok kerana penjual yang menipu lebih mudah untuk membuat perkara yang tidak diingini seperti merompak.


Semak harga emas


Pastikan sebelum anda membeli emas, emas tersebut  tiada mempunyai kesan calar, kemek dan bengkok. Perkara yang paling penting sekali, pastikan emas yang anda beli adalah emas yang tulen. Jangan terus sahaja membeli tanpa membuat penelitian terhadap emas anda.

15 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page